Hoppa till innehåll

SMART digital och social annonsering

Svensk Fastighetsförmedling samarbetar med CCT och erbjuder som enda mäklare i Sverige SMART, ett verktyg för digitala och sociala annonskampanjer. SMART identifierar och engagerar de troligaste köparna av din bostad, exponerar bostaden i de populäraste kanalerna och låter dig följa kampanjen live. Resultatet är tydligt; fler som intresserar sig för din bostad vilket ökar chansen för en snabbare försäljning till ett högre slutpris. Låter det för bra för att vara sant? Låt oss förklara hur det går till.

Exponering i populäraste kanalerna

Vi människor är nyckfulla. Vi hoppar mellan webbplatser och sociala medier samtidigt som vi byter mellan mobil, surfplatta och dator. Motsvarande beteende i traditionella medier är en kostsam utmaning för att nå tänkbara bostadsköpare, men som i en digital värld innebär oändliga möjligheter för SMART att exponera din bostad.

Facebook

Facebook – På världens största sociala nätverk går det att annonsera väldigt specifikt mot möjliga bostadsköpare, även när de byter mellan olika enheter. Dessutom får bostadsannonsen extra spridning via delningar, kommentarer och gilla-markeringar.

Facebook Audience Network

Facebook Audience Network – Folk spenderar mer och mer tid på mobila enheter och i appar. Därför har Facebook tagit fram sitt egna annonsnätverk som utvidgar kampanjen utanför Facebook och når tänkbara köpare i andra appar och mobilwebbar.

Instragram

Instagram – Med Instagram får du en kanal med visuellt fokus och högt engagemang. Och eftersom kanalen ägs av Facebook finns kraftfulla målgruppsinsikter i botten och möjligenhet att nå potentiella bostadsköpare.

Google Display Network

Google Display Network – Med annonsering på Google menas oftast google.se, men Google har även ett annonsnätverk med en enorm räckvidd. Med miljontals anslutna webbplatser nås tänkbara köpare medan de besöker sina favoritsajter, tittar på en YouTube-video eller kollar sin Gmail.

Nå rätt personer

Alla är sannolikt inte intresserade av en ny bostad. För att hitta potentiella bostadsköpare analyserar SMART användardata från Facebook, Intagram och Google. Baserat på demografi, plats, intresse och beteende kategoriseras tänkbara köpare i olika målgrupper. För respektive målgrupp visas olika annonsversioner av din bostad i deras sociala medie-flöde eller på en viss webbplats de besöker.

På så sätt nås inte bara de aktiva köparna som besöker bostadssajter som Hemnet, Blocket Bostad och mäklarnas egna hemsidor. Med SMART når du också ut till de passiva och svårnådda bostadsköparna som inte aktivt letar nytt boende, men som mycket väl kan tänka sig flytta om rätt bostad dyker upp. Med andra ord hittar bostaden dina potentiella köpare, istället för tvärtom som är det traditionella tillvägagångssättet.

Fördelning av bostadsköpare som du når med SMART

Målgruppsanpassade annonser

Din SMART-kampanj består av upp till 60 annonsversioner, som var och en visar din bostad i olika kombinationer av bilder och beskrivningar. Olika annonskombinationer tilltalar olika grupper av tänkbara köpare, någon gillar köket, för en annan är trädgården viktig och en tredje drömmer om balkongen. Med fler annonsversioner säkerställer vi också att alla annonser är speciellt anpassade för respektive enhet, kanal och format.

Annonsversionerna analyseras varje minut, dygnet runt och optimeras utifrån engagemang; vilka som gillats, klickats på, delats och hur lång lästid varje annons får. När en möjlig köpare interagerar med en annons delar SMART den med liknande individer som sannolikt kommer att vara lika intresserade av din bostad som personen som först interagerade med annonsen. På så sätt är det alltid de populäraste annonserna som visas mest, en stor fördel mot traditionella medier där du endast kan vänta och se hur resultatet blir i efterhand.

Nå intresserade igen och igen

Varje person som besöker svenskfast.se och din bostadsannons är en möjlig köpare. Med SMART möjliggörs ytterligare annonsering mot dessa personer med så kallad retargeting. Efter att de lämnat din bostadsannons är retargeting ett sätt att påminna om din bostad, antingen i personens sociala flöden eller när de besöker andra sajter. Exempelvis om den kommande visningen, “Storgatan 123 – välkommen på visning nu på söndag kl 14.00”.

Följ din bostads engagemang

Du kan naturligtvis följa engagemanget och intresset för din bostad. SMART är fullt med information kring kampanjen, inte minst hur många besökare din bostadsannons har fått. Du kan även se en översikt över annonserna, vilka kombinationer av bilder och texter som fungerar bäst, hur många som klickat på respektive annons samt delat, gillat och kommenterat i sociala medier och mycket mera.

Till toppen