Hoppa till innehåll

Steg 5 - Dags att flytta

Att sälja och flytta till en ny bostad är oftast en rolig process. Men få ser fram emot packning, flytt och flyttstädning som kan upplevas stressigt. Det är mycket att komma ihåg i samband med flytten, men med bra framförhållning går allting mycket smidigare. Kom ihåg att göra en flyttanmälan och säga upp abonnemang av olika slag i god tid.

Under årens lopp är det lätt att samla på sig onödiga saker som aldrig kommer till användning. Passa också på att rensa skåp och förråd. Du behöver inte slänga sakerna – det finns olika välgörenhetsorganisationer som gärna tar emot dina saker så länge det är helt och rent.

Vi samarbetar med Erikshjälpen. Kontakta din närmsta butik, så hjälper de dig att hämta dina möbler, kläder, böcker med mera som du inte vill flytta med dig.

Flytta ut

Riktiga flyttkartonger underlättar packningen. Framför allt underlättar det för de som flyttar åt dig om du anlitat en flyttfirma, och du kan vara säker på att kartongerna håller. Köper du dem är de enkla att spara eftersom de går att fälla ihop och är lätta att förvara i vinds- eller källarförrådet, men du kan också hyra flyttkartonger.

Att packa vettigt är viktigt. Gör det så enkelt som möjligt för dem som ska bära. Ett bra tips är att blanda tunga saker, som böcker, med lättare saker som exempelvis sängkläder eller liknande.

Boka i tid

Flyttfirma eller inte är frågan? Den som väljer att använda en flyttfirma ska tänka på att beställa flytthjälpen i tid. Se också till att flyttfirman är branschansluten. Det minskar risken för tvister och ger dig ett starkare skydd som konsument. När det kommer till ansvarsfrågan kring stölder och skador är det viktigt att du har ett skriftligt avtal där det står vilken tjänst du beställt och vad den innehåller. Var noga med att kolla vilka försäkringar flyttfirman har. Flyttar du själv bör du kontrollera vad som gäller din hemförsäkring för lös egendom utanför hemmet.

Det är även en mängd administrativa saker som ska göras inför en flytt. Så som flyttanmälan, ändring av el- och telefonabonnemang, se över försäkringen och så vidare. Allt det här är sådant man inte behöver göra i sista stund – ju tidigare desto bättre. Framförhållning och god planering gör flyttprocessen både trevligare och smidigare.

Flyttstädning

Flyttstädningen är det sista som görs efter att flyttlasset gått. Vill du göra det riktigt enkelt för dig anlitar du en städfirma. Du kan dessutom få skattereduktion när du anlitar någon för hushållstjänster. Flyttstädning räknas dit, däremot inte flytthjälpen.

Tillträdesdagen

Dagen då den nya ägaren får börja använda din gamla bostad kallas tillträdesdagen. Då får du resten av köpeskillingen och affären betraktas som avslutad. Ett köpebrev upprättas så att köparen kan registreras som ny ägare och få lagfart på fastigheten. Samtidigt som du lämnar över nycklarna ska nya ägaren få sådant som eventuella kartor, ritningar och instruktioner till maskiner och annan utrustning i bostaden.

Inför tillträdesdagen skickar mäklaren en skriftlig kallelse till dig tillsammans med en sammanställning över slutbetalningen av köpeskillingen, eventuella lån som övertas av köparen, räntor och olika avgifter.

Som säljare står du för avgifter och andra kostnader ända fram till tillträdesdagen. Allt det här sker på banken eller i en av Svensk Fastighetsförmedlings bobutiker.

Säljer du en bostadsrätt sker själva tillträdet ofta hos bostadsrättsföreningen, där köparen också blir antagen som medlem. Kanske får köparen betala en mindre överlåtelseavgift till föreningen.

Efter försäljning

Nu är faktiskt hela säljprocessen avslutad, nästan i alla fall. Den som säljer en bostad måste nästkommande år redovisa det i sin deklaration. Har du sålt med vinst ska du redovisa en skattepliktig kapitalinkomst, och om du har sålt med förlust får du göra avdrag under inkomst av kapital och kan få en skattereduktion.

Redovisningen i deklarationen kallas kapitalvinstberäkning – där ska försäljningssumman minus försäljningskostnader, inköpspris, inköpskostnader, renoveringskostnader och andra förbättringskostnader redovisas. Köper du en ny bostad har du under vissa förutsättningar möjlighet att få uppskov med skattebetalningen till dess att du säljer din nya bostad.

Har du sålt din bostad via Svensk Fastighetsförmedling hjälper din mäklare dig gärna med beräkningarna. Har du andra frågor eller behöver hjälp med något så finns din mäklare där – även efter försäljningen.

Tack för att du har tagit del av vår Säljguide, hoppas du har haft nytta av läsningen och känner dig lite mer förberedd inför din försäljning. Kontakta oss gärna om du vill veta mer!